Rotter

Ca. 2017-18 have vi besøg af rotter; vi blev opmærksomme på dem efter nogle beboere fik øje på dem i kælderen. Vi tilkaldte kommunens rottefænger, som gav os nogle gode råd samt nogle rottefælder. Der var mistanke om et brudt kloakrør, og vi fik Rene Mathiassen at komme og undersøge det. De ordnede nogle huller, og - nok mest effektivt - installerede en rottespærre der hvor alle vores kloakrør kommer sammen og ud til gaden. Det var nok der rotterne kom ind.

Rotterne have gnavet sig igennem nogle steder under dører, og vi brugte cement og stålplader til at forhindre dem i det. Vi fandt ud af at der var en del rotteafføring bagerst i Depotet. Vi fejede rent der og stillede fælder ud, med en blanding af havregryn of jordnøddesmør. I løbet af et par måneder fangede vi 4-5 rotter, og der kom en smule mere afføring i Depotet. Vi lagde også et stykke robust hønsetråd under risten hvor vandet løber ud fra vaskemaskinen, for at forhindre at rotterne kan komme op ad afløbet. De kan ikke gnave sig igennem ståltråd.

Siden ca. begyndelsen af 2019 har der ikke været flere rotter eller afføring, så fælderne blev gemt væk i Depotet. Men det er vigtigt at holde kælderdørene ud til baggården lukket, så de ikke kan løbe ind. Det er værd at tjekke af og til om der er afføring bagerst i Depotet; men vi mener det er lykkedes at holde dem ud nu.